NTT DATA Business Solutions | marts 7, 2016 | 5 min.

JYSK speeder op på SAP

JYSK

JYSK NORDIC går på SAP HANA® med NTT DATA Business Solutions som ekstern hosting-partner. Ny fem-årig outsourcing-aftale til flercifret millionbeløb skal give JYSK NORDIC en hurtigere og stærkere ERP-løsning.

”Vi har et klart fokus på at ekspandere både på eksisterende og nye markeder. Vores nye samarbejde med NTT DATA Business Solutions om SAP understøtter denne ekspansion”, siger EVP, Finance & IT Henrik Naundrup fra JYSK NORDIC. Selskabet står for cirka halvdelen af omsætningen i JYSK koncernen med butikker i foreløbig 19 lande heriblandt de nordiske lande, UK, Kina og centraleuropa.

Den nye aftale mellem JYSK og NTT DATA Business Solutions er fem-årig og repræsenterer et større tocifret millionbeløb. NTT DATA Business Solutions skal fremover drive JYSK NORDICs SAP-systemer til økonomi, indkøb, logistik og administration, og først skal konsulenterne fra NTT DATA Business Solutions hjælpe SAP-systemerne hos JYSK NORDIC over på SAP Hana-platformen, som giver JYSK hurtigere it-systemer.

Kortere svartider

”Vi opnår højere performance og kortere svartider, og vi åbner for bedre ledelsesinformation ude i butikkerne. Samtidig har NTT DATA Business Solutions givet os et konkurrencedygtigt tilbud, hvor vi både trækker på ressourcer hos NTT DATA Business Solutions lokalt i Danmark og internationalt”, siger Henrik Naundrup. Cirka 500 brugere i koncernen vil efter planen opleve kortere svartider, og JYSK-medarbejderne ude i butikkerne får mulighed for at hente viden fra SAP-systemet som et supplement til butiks-systemet.

”JYSK er en meget betydningsfuld og interessant kunde for os. Vi får lejlighed til at bruge alle vores SAP-kompetencer inden for udvikling, drift og rådgivning hos en af de mest succesfulde danske koncerner. Vi går efter et langsigtet og strategisk partnerskab”, siger adm. direktør Nicolaj Vang Jessen fra NTT DATA Business Solutions. Tidligere har it-konsulenterne fra NTT DATA Business Solutions hjulpet med en ny platform for rapportering af business intelligence hos JYSK NORDIC, og den nye aftale udvider samarbejdet til bl.a. at omfatte hosting af SAP ERP, SAP F&R og SAP HR.

Natten er for kort

Ekspansionen i JYSK NORDIC øger presset på ERP-systemet, og natten er efterhånden blevet for kort til at behandle transaktioner i milliontal. Med overgangen til den nye platform får JYSK et hurtigere it-system, som vil være opdateret hurtigere og tæt på realtid.

”Da NTT DATA Business Solutions hjalp os med at overføre vores business intelligence til SAP HANA, fik vi fordoblet hastigheden. Hele projektet gik efter planen, og vi var oppe at køre på en weekend. Det er klart, at det giver tillid til folkene fra NTT DATA Business Solutions. Vi er meget prisbevidste, men vi lægger selvfølgelig også vægt på godt partnerskab og stærke kompetencer hos vores it-partnere”, siger Henrik Naundrup.

Brugen af flere datacentre hos NTT DATA Business Solutions giver højere oppetid på SAP-systemerne, og aftalen giver JYSK NORDIC en oppetidsgaranti på 99,9 pct. Skifte af hosting-partner på SAP er en større proces, og derfor håber JYSK NORDIC at kunne forlænge samarbejdet med NTT DATA Business Solutions fremover. Her ser JYSK en styrke i, at NTT DATA Business Solutions er lokalt til stede i Jylland og samtidig har en stor international muskel bag sig.